Carolien Ottjes

Diergaarde Blijdorp

Overige finalist in de categorie Directeur/Manager met Personeel in de jaargang 2025.

Carolien Ottjes straalt een enorme positieve energie uit en is een sprankelend persoon met een grote passie voor marketing. Haar proactieve houding en creatieve geest maken haar een gedreven professional met een sterke visie. Carolien is een echte vakvrouw met een missie en vastberaden om een verschil te maken.

Carolien’s carrière is een indrukwekkende reis door de wereld van marketing. Eerst als ondernemer, maar toen eind 2022 de vacature voorbij kwam bij Blijdorp als Chief Marketing Officer is ze daar gedreven begonnen om een cruciale rol in de herpositionering van de organisatie te gaan spelen. Ze wil namelijk graag het verschil maken. Haar projecten beschouwt ze als haar “baby’s”, en ze heeft met succes het Masterplan 2050 voor Blijdorp geïnitieerd, gericht op natuurherstel en soortbehoud. Dit plan is een belangrijke stap in het transformeren van Blijdorp van een traditionele dierentuin naar een impactorganisatie. Tegen 2050 wil Blijdorp een sleutelrol hebben gespeeld in het redden van tien bedreigde dier- en plantsoorten. En dat samen onder het motto: “Together we bring nature back to life.”

Wat Carolien typeert, is haar standvastigheid en positieve instelling. Ze heeft een unieke gave om merken stevig te positioneren en heeft de samenwerking tussen wetenschap en marketing/communicatie bevorderd. Ze heeft laten zien dat commercieel succes hand in hand kan gaan met het beter achter laten van deze wereld. Ze weet wat ze wil, durft besluiten te nemen en weet mensen in beweging te krijgen. Haar leiderschapsstijl is adaptief en democratisch. Medewerkers beschrijven haar als een leider die transformatie teweegbrengt en een cultuur van openheid en samenwerking bevordert, waar iedereen de ruimte krijgt.
Carolien’s campagne, “durf te brullen”, weerspiegelt haar streven naar een open cultuur waarin ieders mening telt. Ze wil snel, veel en nu impact maken. Dit heeft geresulteerd in initiatieven zoals de Impactday, waarbij Blijdorp zich inzet voor natuurherstel buiten de dierentuin. Haar aanpak is alles of niets; ze gaat niet voor de middenweg, maar streeft naar maximale impact.

Carolien is maatschappelijk betrokken. Ze gelooft sterk in de kracht van samenwerking en het belang van het creëren van een duurzame toekomst voor de volgende generaties. Ze is een inspirerend voorbeeld voor velen. Haar vermogen om impact te maken en haar passie voor haar vakgebied zijn duidelijk zichtbaar in alles wat ze doet. Ze heeft niet alleen Blijdorp geholpen om een toekomstbestendige organisatie te worden, maar heeft ook een bredere impact gehad door haar inzet voor duurzaamheid. Met haar marketingstrategie draagt Carolien bij aan een dierentuin die er niet alleen is voor recreatie, maar ook voor natuureducatie en maatschappelijke verandering. Hetgeen ook belangrijk is voor de stad Rotterdam.

Met haar gedrevenheid, kennis en enthousiasme verdient Carolien Ottjes absoluut het podium als Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar. Haar vermogen om impact te maken en haar passie voor haar vakgebied maken haar een inspirerend voorbeeld voor velen. Mede door haar visie en inzet is de rigoureuze transformatie van Blijdorp in gang gezet en is er een grotere bewustwording van het belang van natuurbehoud.

Ecclesia Zakenvrouw categorie: Directeur/Manager

(geeft leiding aan minimaal 20 personen)

BDO Zakenvrouw categorie: Ondernemer/eigenaar

(> 50% eigenaar)

Webtify categorie: Aanstormend talent

(minder dan 5 jaar ondernemer)

Het bedrijf van de potentiële kandidaten moet gevestigd zijn in de regio Rotterdam-Rijnmond en ze moeten voldoen
aan (een groot aantal van) de criteria. Kandidaten kunnen zichzelf aanmelden of door andere worden
genomineerd. Aan de kandidaat in spe wordt dan altijd gevraagd of zij inderdaad wenst deel te nemen
aan het traject.

De Zakenvrouw van het jaar in Rotterdam moet een voorbeeld zijn voor andere vrouwelijke
ondernemers en hen stimuleren zichzelf te ontwikkelen. Naast haar visie, financieel inzicht en creatief
ondernemerschap zal de Rotterdamse Zakenvrouw beoordeeld worden op haar successen en
onderscheidend vermogen. Haar maatschappelijke betrokkenheid bij en het verstrekken van
werkgelegenheid in de regio Rotterdam zal eveneens meewegen in de selectie.

De Rotterdamse zakenvrouw van het jaar wordt beoordeeld op de volgende criteria:

  • Zakelijke en maatschappelijke invloed
  • Onderscheidend vermogen (markt, concurrentie en omgeving)
  • Financieel inzicht en verantwoordelijkheid
  • Leidinggevende capaciteiten (HR-beleid)
  • Visie
  • Behaalde successen
  • Organisatietalent
  • Maatschappelijke vaardigheden en betrokkenheid bij de Rijnmondse regio
  • Klantgerichtheid
  • Creativiteit
  • Economisch toekomstperspectief van de onderneming (continuïteit)
  • MVO/duurzaam en betrokken ondernemen