Sabine Biesheuvel

BlueCity

Stel jezelf even kort voor;

Mijn naam is Sabine Biesheuvel. Ik ben een bevlogen Rotterdamse ondernemer, business minded antropoloog en moeder van zoontje Jan. Bijna al mijn tijd gebruik ik om de wereld om ons heen beter achter te laten. Daarom ben ik met een aantal anderen vijf jaar geleden BlueCity gestart. Inmiddels ben ik naast directeur van BlueCity ook actief in de maatschappelijke klankbordgroep van het RIVM. En nog actiever bezig met verduurzamen van Rotterdam als lid van de Raad voor Goed die sociaal ondernemen stimuleert en als een van de voorzitters van het Rotterdamse Klimaatakkoord, waarbij ik me richt op consumptie (andere thema’s zijn haven & industrie, gebouwde omgeving, mobiliteit en schone energie). Het Klimaatakkoord is een initiatief waar marktpartijen deals sluiten om gezamenlijk de CO2 uitstoot van de stad terug te dringen. De tijd die overblijft, ben ik vooral piraat met mijn zoontje Jan (of Robocar) of vind je me op een mountainbike of surfplank. 

Wat zijn de kernactiviteiten van jouw bedrijf?;

BlueCity is een hub en innovatiecentrum voor circulair ondernemerschap. We werken er aan een wereld waar afval niet bestaat en we alle grondstoffen zo gezond en slim mogelijk gebruiken. BlueCity is gevestigd in het voormalig zwemparadijs Tropicana en de plek waar – op zijn Rotterdams – wordt geëxperimenteerd met circulaire producten, materialen en businessmodellen: gewoon beginnen en doen. Daarnaast is het 12.000m2 pand een groot experiment met circulair bouwen. BlueCity zelf verhuurt (productie)ruimtes aan zo’n 40 circulaire ondernemers. We runnen daarnaast projecten met MKB-ers, bedrijven en ondernemers, zoals ontwerp tracks of we zetten hun reststromen in 6 weken om in een nieuw product met de Circular challenge. Daarnaast ontwikkelen partners en ontwerpers in ons bio-circulaire lab innovatieve materialen en producten zoals plaatmateriaal van zeewier, eetbaar plastic, leer van tomatenvezels of inkt met bacteriën. En tot slot bieden we inspiratie door het organiseren van zo’n 100 events, uitzendingen en podcasts, plus zo’n 300 rondleidingen op jaarbasis.


Wat is het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf?;

Er is geen plek ter wereld zoals BlueCity. Dat komt omdat we de verschillende functies combineren: ruimte voor ondernemers en productie, een lab, evenementen en projecten met bedrijven. En dit allemaal op een ongekend unieke plek: een oud-subtropisch zwemparadijs; verbouwd met lokaal gesourced, hergebruikt materiaal. Het maakt dat we een internationaal icoon zijn geworden voor duurzaam ondernemerschap en doen. Maar het allerbelangrijkste doel voor ons is circulair ondernemerschap versnellen. We willen positieve alternatieven naar de markt brengen. Producten en diensten die radicaal herdefiniëren hoe we de hulpbronnen van onze planeet (her)gebruiken en die de relatie met onze ecosystemen herstellen. Dat doen we als ondernemers omdat we ook geloven dat financiële duurzaamheid een essentieel onderdeel is van die transitie. En dat lukt! Met 40 bedrijven en allerlei partners ontwikkelen we concrete producten en helpen we bedrijven opzetten en groeien. Er hangt een unieke en positieve energie in en rondom het pand ontstaat waarbij iedereen die ons komt bezoeken, wordt ondergedompeld in de circulaire economie en geïnspireerd wegloopt, met gegarandeerd 10 ideeën en concrete voorbeelden hoe je zelf kan beginnen. Zo trekken we 18.000 mensen per jaar in BlueCity offline en 26.000 volgers (+1 miljoen bezoekers) online en hebben we inmiddels meer dan 140 (internationale) publicaties op onze naam. En zelfs in Corona tijd – met een eigen omzetverlies van 50% – gaan we door, switchen we ons verdienmodel en blijven we investeren in onze missie. Er sluiten zich nog steeds ondernemers aan en hebben we in no time onze gehele evenementen productie online gehouden, met inmiddels meer dan 60 events online en meerdere studio -en podcastuitzendingen, 

Waarom ben jij de Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar?

Met BlueCity en als voorzitter van de klimaattafel laat ik zien dat we als Rotterdam een andere koers kunnen varen! En dat die koers loont. BlueCity heb ik, met mijn mede-oprichters en gehele team, afgelopen 5 jaar vanaf de grond af op -en uitgebouwd als bedrijf. Ik zet de circulaire economie op de kaart, en nog belangrijker: ik zorg dat die erop blijft. Dat doe ik door een combinatie van een positieve en zakelijke benadering van duurzaamheid. Als ondernemer geef ik aan anderen het voorbeeld hoe het kan. Ik (en iedereen in mijn team) zie het klimaatprobleem als een kans. We nemen risico’s, we investeren en we ondernemen. Dat is een oer-Rotterdamse aanpak van problemen.

Onze sponsoren

Bedankt voor jullie support en mogelijkheden.